Nieuws > Groep 1-2 > Groep 1-2

Groep 1-2

17 september 2019

Ga je mee op reis?

En dat gaan we! Samen met de piraten. We gaan zien waar we allemaal terecht komen en welke avonturen we samen gaan beleven.
Spel is daarbij ons uitgangspunt en zo zijn we vanmiddag ook gestart.
Er was een schatkist in de klas met allemaal schatten en er was een piraat😉
De schatkist stond er al even voor we gezamenlijk in de kring konden.
De kinderen kwamen met allerlei suggesties over de betekenis van die kist in de klas. Een van de kleuters dacht zelfs dat er van binnenuit geklopt werd


Woeste Willem werd voorgelezen,( zie thematafel) en wat was er een aandacht.
De verkleedkleren gepast , de boeken van de bieb, spelletjes en activiteiten geïntroduceerd.
Volgens de kinderen moet er een boot komen, die gaan we natuurlijk maken.... met hun inbreng.
Morgen zijn de peuters op visite, dus die klus klaren we op een ander moment.
Casimir en Liam hebben al wel een boot gemaakt van de blokken, zo knap met een plaatje, zonder hulp.
Ze hebben er samen al heerlijk gespeeld.

Toen bleek dat er een schat moest komen hebben we stenen gezocht en die zijn goud geverfd.....

12 september 2019

Wat gaat nu toch ons thema worden?
Dat vragen we ons allemaal af..... de vakantieverhalen zijn klaar. We zoemen nu even in op de zeilboot, maar ook is de vrachtboot langsgekomen in de prentenboeken die we lezen en waar we toch wat meer van willen weten.
Denk aan de zeilboot met zijn mast, het grootzeil, de fok, de giek en de gaffel, het vaantje, het zwaard en het roer, de functie van de wind.
De vrachtboot met een lading cacao en kruiden uit verre landen. Wat is cacao? Wat zijn die kruiden? We hebben geroken, gevoeld en vandaag chocolademelk geproefd. 
Wat een ervaring dat je van die poeder dus een drankje kan maken! “Het ruikt naar brownies”. Knap hoe ze allemaal een slokje namen en het wilden proberen.
Tijdens de speelwerktijd hebben we boten gevouwen en zijn we ook met woorden en letters bezig geweest.
Vandaag bezoeken Annemarie en Kira een workshop over de Kinderboekenweek. Die insteek wordt ook ons schoolbreed thema en stiekem zijn we daar al mee bezig.

 

 

30 maart 2019
Donderdagochtend hadden de gymmeesters voor de onderbouw een les in 3 groepen klaargezet. Een variatie op midgetgolf met stick of schep. 


Een estafette waarbij een toren moest worden gebouwd.


Ook een spel in tweetallen waarbij een boef een pittenzak moest stelen terwijl de agent vlakbij stond en probeerde de boef te tikken. 
Verder een paar foto's van vrijdag in de gymzaal.


De actie, het plezier en de behulpzaamheid spatten er van af!

26 maart 2019
Vanmorgen waren er boeken over kunst van de bieb in de klassen, nou dat had effect .....


Wat zijn de kinderen van groep 1-2 enthousiast over ons atelier...., “vandaag ga ik verven. Kan ik dan morgen ook nog een keer kiezen ? “
Vanmiddag het sprookje van het zwanenmeer gelezen en de muziek van Tsjaikovski geluisterd..... ook een vorm van kunst..... morgen een stukje ballet kijken.

25 maart 2019
Vandaag in groep 1-2 in totaal 3 activiteiten rondom thema Kunst om ons aan het denken te zetten en in beweging te komen?
Vrijdag hadden we al een woordveld gemaakt..... wat weten we al?
Nu dat is nog niet zoveel, des te meer gaan we leren.
Vandaag hebben we gekeken in drietallen naar de uitgewerkte stippen op de gang. Wat vindt jouw groepje mooi en waarom? Juf moest wel helpen want sommigen kozen in eerste instantie eigen werk (hoe tevreden kun je zijn) 


We hebben dichtbij en van afstand bekeken. Elk groepje had een leider, dat was ook wel nodig. Het werk van Zoë is verkozen tot het meesterwerk en zit in de gouden lijst deze week.
Als rekenopdracht maakten we een staafgrafiek: onze lievelingskleuren. Zo leuk om te zien, kinderen kozen echt hun favoriete kleur en lieten zich niet beïnvloeden. We hebben de grafiek gelezen en kwamen tot de ontdekking dat je meerdere kleuren mooi kunt vinden. We gaan een tweede kleur toevoegen.


Vanmiddag was de klas ons atelier. Naar aanleiding van “Krokodil en het meesterwerk” hebben we geëxperimenteerd met wasco, krijt, houtskool, verf en aquarelverf. 


Het liedje: “ ik maak een schilderij voor mij” liet opnieuw zien dat alles goed is. Op het woordveld kwam dat ook weer heel mooi terug.

21 maart 2019
We hebben uitgekeken naar deze dag ...... de start van onze nieuwe thema?
We hebben in groep 1-2 een beginnetje gemaakt met een eerste startactiviteit . Het prachtige boek : De stip...... 
het staat op onze themakast , een boek dat gaat over durven .... “ ik kan niet tekenen”....de tekenjuf in het boek gelooft daar niet in..... en Floor, het meisje in het boek wordt uitgedaagd een stip te zetten op haar papier.... en ze wordt gevraagd door haar leerkracht om nog even haar naam eronder te zetten. De juf waardeert haar werk en dan gebeurt er van alles,
Ook wij hebben een stip met ecoline gezet en vanmiddag het verder uitgewerkt, ieder op eigen wijze!
Een eerste start om samen op verhaal te komen.

15 maart 2019
Het bouwwerk van de jongens is ontstaan door veel initiatief, een mini-les van de juf: schuin dak bouwen, het is de overkapping. 
Deze week gaan ze het verhaal vertellen en schrijven we het op.
Wat een geweldige activiteiten: bouwen, gesprek, overleg, schrijven, komen onder andere aan bod.


Ook maakten we een fantasievogel, als de kinderen willen (voor oudsten wel opdracht) mogen ze hun vogel tekenen en een naam geven, daarna een fantasieverhaaltje erbij bedenken.
Dat is best lastig, want we zijn natuurlijk steeds met de vogels in de natuur bezig geweest. Donderdag gingen we het bespreken in de kleine kring. De afgelopen weken zijn er een aantal fantasieverhalen/ versjes langs gekomen.


Deze activiteit is een opstapje naar ons nieuwe thema. Dat gaan we schoolbreed aanpakken.

14 februari 2019
In de kring heeft Heidi het boek over Valentijn het schaap voorgelezen. Valentijn was op zoek naar een lief vrouwtje. Een boek met humor op rijm.
Aan het begin van de week heeft Annemarie met de kinderen koekjes gebakken.
Vandaag hebben ze een kaartje gemaakt. Ze tekenden de prachtigste vogels. Ze vertelden mij voor wie het was en ik schreef er hun lieve woordjes bij.
Ze hebben er echt zorg aan besteed en er werden heel originele teksten gedicteerd.

25 januari 2019  
De gymles van groep 1-2 en 3-4 was weer een succes. Koprollen op een verhoogde mat en koprol op een duikelstang waren nieuw. Een verhoogde bank in het wandrek, 3 schuine banken om over te balanceren, zwaaien en schommelen met een touw, springen van de kast en over een opgerolde mat.
Als afsluiting speelde Winanda een tik-spel in de grote zaal. 
Op de terugweg zat er een roodborstje in de bus. Hij vloog steeds langs de ramen van voor naar achteren. Toen het beestje voor de deur zat heeft de chauffeur de bus stil gezet en de deur geopend. Best bijzonder in een week waarin vogels onderwerp van gesprek, onderzoek en spel zijn.
Ook de afgelopen dagen zijn er veel spelletjes gespeeld. Vogels spotten was voor de kinderen van groep 1-2 een geliefde bezigheid (zowel door het raam als buiten). Op de staafgrafiek houden we het aantal bij.
Op de foto's zien jullie ook pinda's rijgen en een koordje draaien voor aan de verrekijker.

22 januari 2019 
Gouden momenten. 
De kou maakte dat ik maandag een vetbol bij me had. Die hebben we opgehangen bij ons raam. Stiekem gluren we en vandaag zat er echt een koolmeesje aan de bol te eten?
De namen van de vogels zijn langs gekomen, we benoemen ze en gaan op zoek. Bij ons OGO-onderwijs zijn we altijd op zoek naar de betrokkenheid van de kids en het is de kunst en taak van de leerkracht om op het juiste moment nieuwe impulsen toe te voegen .
Dat was vandaag niet moeilijk. Casimir en Ruben waren druk met een verrekijker maken. Het gesprek kwam op de vogelaar..... en voor we het wisten gingen onze eigen vogelaars vogels spotten ( woord kwam van Casimir) Ze ontdekten een zwarte vogel, volgens hen een merel ( we hebben plaatjes van de vogels hangen). In de klas had ik de verrekijker neergelegd. Danique zat meteen in het spel.
Mariska was druk met een voedertafel, haar idee. We hebben meteen een meetactiviteit toegevoegd. Zo komen de doelen van ons aan bod, te midden van de eigen activiteiten. 

11 januari 2019
Op weg met de bus naar de Faberhal voor de gymles met de kinderen van groep 1 t/m 4!
Best spannend vanochtend, maar wat een plezier.
Voetballen, mikken en veel springen.


19 december 2018 
Vandaag hebben we ons proeverij-tje voorbereid. Wat een hulp.... morgen gaan we het gezamenlijk opeten tijdens het kerstfeest.
Het is geen hele maaltijd, maar het wordt vast heel gezellig.
We hebben een verhaal, onze liedjes, spel en de gezamenlijke afsluiting op het plein. Wat hebben we er zin in.


5 december 2018  
Eindelijk hebben deze hulppieten even contact met Sint... Deze mannen hebben goed voorbereidend werk verricht! Zij hebben samen gezorgd dat ieder kind met foto en naam in het grote boek is gekomen.


28 november 2018  
O, kom er 'ns kijken, wat er in ons schoentje zat! 
De kleuters zitten volop in het spel. Inpakken en daarna een naam erop schrijven. De Pieten lezen samen wat er staat geschreven en geven de pakjes aan het goede kind. Geweldig spel!

26 november 2018 
Wat zijn we lekker bezig.... de winkel van groep 1-2 is bijna klaar. 
Zoë heeft een prachtige reclame gemaakt, spreekt voor zich. De reclame voor de letters waren al eerder gemaakt.
Manuela sorteerde de gemaakte chocoladeletters. Ze liggen te wachten in onze vitrine.
Donderdag is Heidi begonnen met de Sint en Piet van verf. Op het woordveld hadden we de woorden verzameld die bij het uiterlijk van Sint en Piet horen.... een vervolg op het schilderen van de ridders en jonkvrouwen, kom vooral kijken en mee genieten

19 november 2018  
Het thema JONGleren verdiepen we door de manieren van vervoer te onderzoeken.
De hesjes, politiepet, spiegelei en opschrijfboekje zijn materialen uit de leskist van het VVN-afd. Heerde. 
In de hal is het spel geweldig, rondom een zelfgemaakte trein.
Bepakt en bezakt gaan de kinderen op reis. Wanneer de trein naar Zandvoort vertrekt, zien de passagiers op het reisschema en een zelfgemaakte klok hangt op het perron. De conducteur geeft aan wanneer er mag worden ingestapt en wanneer de deur gaat sluiten.

9 november 2018 
Deze week stond in het teken van Sint Maarten. Het verhaal is besproken in de klas en tot slot het feest van het licht. Vanavond met de jongsten van de school op de kar door de straten van onze schoolomgeving. Er wordt flink gezongen en wat zijn de deelnemende kinderen trots op hun lampion.
Veel publiek langs de kant die klaarstaan met een lekkere SNOEP.
 
29 oktober 2018  
Vandaag was het best weer even wennen in de groepen. Die klok heeft meer invloed dan je zou willen ..... ook al is het maar een uurtje. Nog twee dagen en dan ontmantelen we het kasteel in groep 1-2, dus nog lekker even spelen daar😊 De oudste kleuters hadden een opdracht daar: overleg met zijn vieren wie welke rol gaat spelen. Ga dan eens tekenen wat je nodig hebt en wat je gaat doen/zeggen? De tekeningen hebben we besproken en dat wat er getekend en geschreven was hebben we uitgespeeld. Zo knap! Uitleg bij de foto’s: Twee jonkvrouwen, een komt te paard , de ander zit bij de haard en drinkt thee. De nar en minstreel komen langs. De minstreel zingt, ( bij gebrek aan instrument )!de nar vertelt grappen aan de jonkvrouwen...,, lol ( de nar wilde een grap vertellen over een telefoon..... “ O, nee dat kan niet, die hadden ze toen nog niet” 😀)


13 oktober 2018 
Woensdag 10 oktober hadden peuters en kleuters op de Horsthoek een leuke ochtend! 
Zij hebben samen ridder-appelmoes gemaakt en jonkvrouw-egeltjes gekleid. Daarnaast was er ruim de gelegenheid om als bewoners van het kasteel met elkaar te spelen. “Wat een locatie en wat een heerlijk sfeertje”: klonk het alom. 
Die sfeer en locatie kan ook jij meemaken wanneer je gezellig een keer langs komt. Je bent van harte welkom om samen met je peuter op woensdag 28 november aan te schuiven. De kleuters zetten op 27 november hun eigen schoen, maar ook een voor de te verwachten peuters. Kom jij dan kijken of de Pieten dit jaar weer de Horsthoek weten te vinden? 
Wij vinden het prettig als je even aan de school laat weten dat jullie komen. Per telefoon: 0578-692850 of per mail: a.hoekstra@stichtingproo.nl 
Uiteraard is een ieder ook buiten deze ochtend om, van harte welkom om de school in bedrijf te ervaren. De school in het buitengebied, met toekomst!


12 oktober 2018 
Vandaag gaan we de herfst ervaren in het bos met de kinderen van groep 1 t/m 4.
Fijne morgen! En zo te zien gaat dat lukken. Over ‘spelen’ gesproken😊!!

10 oktober 2018 
Wat hadden we een leuke morgen! De start was de voorbereiding van de kleuters in het kasteel, zit m'n jasje goed, zit m'n dasje goed....
Peuters, die ook graag bij ons op school willen komen, kwamen een ochtendje sfeer proeven. Een heerlijk sfeertje, zo klonk het alom. Zegt 't voort!
Deze peuter-contact-momenten houden we erin. Hou daarvoor de facebook-berichtjes en de Schaapskooi in de gaten. Welkom!
 


4 oktober 2018  
Je zal toch maar op deze leuke school zitten waar je gaat picknicken bij het kasteel van de barones... Kom en speel mee, ridders en jonkvrouwen!

 

 

12 september
Even een berichtje vanuit het ridderkasteel op de Horsthoek.... we focussen op dit moment op het spel en bouwen.
We kijken filmpjes over de riddertijd en samen hebben we het over de bewoners van het kasteel, hun verschillende taken en wat we daarvoor nodig hebben. Natuurlijk verbinden we daar taal aan.
Vandaag heeft ridder Liam eens even flink zijn zwaard gepoetst. Dienstmeisje Mariska voorzag gisteren de jonkvrouwen van thee en koekjes, terwijl jonkvrouw Benthe onder het borduren vertelde dat haar ridder aan het jagen was in het bos.....
We leren bouwen over de voeg ( metselen) dat doen we eerst met blokjes (3D), daarna metselen we met verf en sponsje en maken samen een kasteel. 


Wat leren we veel en wat hebben we een hoop plezier.

Vandaag een speciale dag: twee gasten : Annita die kwam vertellen over haar hobby: paarden.
En de moeder van Ruben, zij is kunstenaar en kwam een paard schilderen.

Wat een betrokkenheid van de gasten en de kids.

4 september
Vandaag bezochten wij kasteel de Cannenburgh. Nadat we aan de poort aanbelden, verscheen de jonkvrouw achter het venster. Zij opende zelf de poort want de werkster was even 'buiten dienst'. Een hele goede vraag van een leerling: "waar zijn de ridders"?


Kortom, een prachtige start voor .... spel in de klas en veel meer.

augustus 2018
Wat hebben we een fijne start gemaakt. En wat loopt het allemaal al goed!


In de kring vertellen we  over onze vakantie. Op het bord in de klas kunnen jullie de verwerking zien. Buiten was er al een voorstelling. 

 

Oudere verslagen

21 juni 2018

Het reisbureau: Vorige week heeft Annemarie het spel voor gespeeld met Jurre en Esmee. Zij wilden wel met het vliegtuig naar Griekenland voor 10 dagen in een hotel.....De mevrouw van het reisbureau regelde alles voor 500 euro. Contant betalen is lastig met zulke bedragen, dus een pinautomaat zou handig zijn.
Dus…aan de slag.
Dagelijks wordt dit gespeeld.

Op de foto verkoopt Femke aan Noud en Pepijn een reis naar Aruba. Er wordt een heel boekingsformulier ingevuld. De vaktaal wordt gesproken en wat leren ze veel nieuwe woorden door ermee te handelen.
 

16 juni 2018
Vorige week hadden we een gast in de klas. Diederick uit groep 3 is een verzamelaar van bijzondere stenen. Toen hij hoorde van ons thema over vulkanen wilde hij wel komen vertellen van de stenen die gevonden worden bij vulkanen: pyriet en aquamarijn. Hij kon het heel goed uitleggen en had een hele doos met gesteente bij zich. De gehele presentatie maakte een diepe indruk op de kinderen.

Deze week in groep 1-2: 
Ons experiment van het uitbarsten van 'onze' vulkanen is 
geslaagd!... wat een aandacht!

Maandag werd er een vulkanoloog gespot in de huishoek. Het spel van reizen, koffers pakken maakte plaats voor deze interessante persoon. Samen werd nagedacht wat nodig was om het spel te spelen. Er werd een rugzak met attributen toegevoegd en buiten zette het spel zich voort. Inmiddels met een training vulkaan klimmen.

8 juni

De kinderen van groep 1-2 zitten midden in het nieuwe thema. Na de voorstelling van de gele ballon, die we zagen als startactiviteit, was het even zoeken waar we ons nu in zouden gaan verdiepen.
Eigenlijk volgen we 2 sporen: 
-landschappen, zo mooi weergegeven in de gele ballon en 
-reizen! 
Het laatste om vooral ook het spel impuls te geven.
De vulkaan en op reis met een vliegtuig zijn afgelopen 2 weken uitgediept. In de klas is hierover van alles te zien. Onze woordenschat en kennis zijn uitgebreid. We zijn benieuwd wat de kinderen hierover thuis vertellen.
Voor het spel zijn attributen gemaakt, denk aan paspoort en boardingpas.
Onze vulkanen van klei laten we ook uitbarsten. Dat is een experiment! Wat een aandacht en plezier!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het eerste experiment lukte niet. De kraters waren te diep. Maandag gaan we opnieuw experimenteren.

Deel deze pagina:

School video

Sociale media

Volg ons voor het laatste nieuws ook op Facebook.