Nieuws > Groep 1-2 > Groep 1-2

Groep 1-2

5 december 2019
Wat een fantastisch feest was het vandaag!
Sint ging eerst met zijn pieten naar de peuters, de opkomst was groot.
Daarna is sinterklaas met 4 pieten bijna een uur bij ons in de groep geweest. Sint heeft alle kinderen uitgenodigd om bij hem te zitten om even bij te kletsen. Dat was voor een aantal jongste kinderen te spannend, geen probleem dan kwam Sint bij hen...
Wat een plezier met de pieten tijdens het spel.



Linn wil later Pietelientje worden, het mooie meisjes Pietje met het roze jurkje dat bij ons was.
We hebben gezongen en gedanst, helemaal leuk!
Vanmiddag heeft Vitas een cadeautje gemaakt voor de Sint namens ons allemaal. Dat wilde hij vanavond voor de deur leggen. Vanochtend was het best raar dat we voor de jarige geen presentje hadden....

3 december 2019
De vermoeidheid eist zijn tol en de kinderen zitten vol met alle indrukken rondom Sint. Borduren helpt..... en slingers maken. Benthe en Vitas vonden elkaar en maakten hun slinger aan elkaar, toen was de toon gezet. Vanmiddag hebben we gemeten. 6 kinderen pasten langs de slinger, daarna met het meetlint: 7 meter 50 , we waren onder de indruk.






De Tearoom was vanmiddag ook open, let op het keukenpersoneel. Ze hebben hard gewerkt en we hebben een afdruiprek.

29 november 2019
Wat een fijne schooldagen hadden we!
Veel spel, creativiteit, bouw werkzaamheden (over de voeg bouwen),

cadeautjes inpakken (meten) en lees- schrijfactiviteiten.
Vandaag een gymles met de middenbouw.
Pietengym met de onderdelen: balanceren, mikken, klauteren en glijden.
Wat een intensieve les en volop plezier!

27 november 2019
Intensieve dagen met veel activiteiten. 
Timo maakt Pietjes: techniek muizentrap, rolletje inpakken, veel knipwerk. Wat een animo.


Schoentjes met tekening klaar voor Sint, zingen en wachten....


wat waren ze blij met hun jojo.
Versieren en oefenen, want ook dat is een techniek.
Er wordt geborduurd, oma Wilma kwam helpen, heel fijn.

Sint en Pieten brachten maandag een bezoek aan de Tearoom. Aandacht voor handig noteren, tellen en betalen. Vandaag waren er weer 7 gasten. Dus een ober en een serveerster, de kok werkte met systeem.


De afwas werd helaas niet gedaan..... de afwasdame kwam niet opdagen!
Aan alles is te merken dat het een spannende tijd is. Gistermiddag hebben we een pas op de plaats gemaakt. Borduurtafel, tafel met kids bij Timo en wat spelletjes aan tafel. We zongen onze liedjes, deden rijmspelletjes. Er kwam weer rust in de groep. Zo zoeken we balans in deze hele leuke tijd.

20 november 2019
Evi opende vandaag officieel onze Tearoom “De Diamant” (naam bedacht door Nena)

Gisteren is er eerst hard gewerkt, zodat vandaag de opening kon plaatsvinden in het bijzijn van de peuters.
Casimir was ober,

Ize kok

en Mariska regelde de afwas. De juf was manager en hielp daar waar nodig. Vol overgave speelden de kinderen hun rol.
De gasten kwamen in groepjes langs. Er werden drankjes en lekkernijen geserveerd die gekozen konden worden vanaf de menukaart, gemaakt door Benthe, Nena en Nils.
Afrekenen werd gedaan bij de kassa.

Er is ook een echte leestafel waar je onder het genot van een drankje en hapje de sinterklaasboeken kunt lezen.
Dit is het begin van een themahoek met veel mogelijkheden, waar spelenderwijs echte activiteiten plaatsvinden die de kinderen weer een stap verder brengen in hun eigen ontwikkeling 💙

18 november 2019
Het Sinterklaaspel is in volle gang...

er wordt geschreven in het boek van Sint , cadeaus ingepakt en van naam voorzien, dan uitgedeeld, wat was dit een intensieve dag.

Morgen gaan we samen kijken wat we allemaal nog moeten voor we de Tearoom kunnen openen op woensdagmorgen 🤪

13 november 2019
Als startactiviteit van ons gezamenlijke thema van groep 1-4 was de opening van de Tearoom: De Zoete Inval

Joline nam haar taak heel serieus en na het doorknippen van het lint was het tijd om te gaan smullen.
De kinderen kwamen in groepjes en de juffen waren de serveersters. Groep 3/4 hielp met het lezen en betalen.
De titel van ons thema: “We maken een feestje”
Hoe dat allemaal vorm gaat krijgen zal de komende week duidelijk worden. Het begin is er.

12 november 2019
Morgen starten we onze nieuwe thema: “We maken een feestje” als een gezamenlijke activiteit met groep 3-4.
De poster hebben jullie vast zien hangen

Om 9.00uur is de officiële opening van onze tearoom: “De Zoete Inval”
De inlooptijd houden we kort, want we moeten er natuurlijk wel klaar voor zijn 😉
We hebben herfstkoekjes gebakken. Onder grote belangstelling werd het deeg gemaakt. Recept lezen, afwegen, vergelijken...... klopt het?
Vanmiddag hebben we ze versierd, morgen worden ze in de Tearoom geserveerd
Vandaag hebben nog een aantal kinderen aan hun boodschap voor pap of mam gewerkt.
Er zijn er een paar nog niet klaar. De meesten hebben hun hart mee in hun broodtrommel 😊
Vanmiddag vierden we de verjaardag van Vitas en las Liam voor uit eigen werk. De kinderen ( en ik) waren onder de indruk.
Wat fijn dat we rekening kunnen houden met verschillen. Ieder op eigen wijze💙

11 november 2019
Zoals beloofd onze opdracht ter voorbereiding op de ouderavond van 3 december. (Zie nieuwsbrief)
We zijn vandaag begonnen om een briefje te maken voor in de broodtrommel als “verrassing” voor jullie. Als ze klaar zijn gaan ze mee.
Dat is dus niet allemaal tegelijk😊

Wat zou het fijn zijn als jullie, op een goed moment, een reactie geven, in de vorm van een briefje terug, ook weer in de trommel.
Niet allemaal tegelijk..... wij gebruiken dat dan weer........

8 november 2019
Dit zie je niet zo vaak bij ons in de klas..... allemaal dezelfde knutselresultaten.
Nu wel, de lampionnen geven nu al licht.

Wat kennen we veel liedjes voor Sint Maarten en dat komt goed uit want de verwachting is dat de optocht meer dan een uur duurt.
Vandaag waren bekeuringen heel actueel.
Gisteren begon Ize er mee. Op een vouwblaadje vol "geschreven" met regelmatige krabbels en hier en daar wat letters. Nu weet ik even niet meer aan wie ze 'm wilde overhandigen.
Liam vertelde dat zijn zussen de huisregels hadden overtreden (het had te maken met telefoongebruik en eetgewoontes). De hoogte van de boete paste bij de inhoud van hun spaarpot zei hij.
Vandaag zijn er veel bekeuringen mee naar huis genomen. Hopelijk hebben jullie het schrijfwerk op waarde geschat.

30 oktober 2019
Ons piratenkoor heeft een topprestatie geleverd.
Wat een lol😊 ik heb van ouders wat foto’s gekregen , die plaats ik bij deze, dank daarvoor!


Morgen gaat Heidi verder de klas opruimen en zijn we klaar voor het volgende thema.
Voordat we daar aan beginnen hebben we ons Sint-Maarten feestje.
De komende week staat dat centraal💙

29 oktober 2019
Gister hadden we een goede start:
Casimir en Farzan sloten aan bij het thema: Farzan was naar het schip De Halve Maan geweest. Casimir had een blauwe diamant 💎 gekocht. Prachtige insteek voor nieuw spel in de boot.
Aandacht voor de zwemdiploma’s en Linn vertelde van haar vakantie naar Texel. Op de kaart wees ze even aan waar het lag😉
We vierden de verjaardag van Mariska en Farzan.
We hadden veel aandacht voor de maiskneuzer, dat hoort gewoon bij onze Horsthoekcultuur.

Het spel van kapitein Casimir was geweldig, hij verdeelde de rollen. Liam moest de 💎 bewaken, Vitas was verantwoordelijk voor de zeilen en kanonnen en Nils hield in de gaten of er land in zicht was..... vandaag hebben ze erover getekend en woorden toegevoegd.
Timo had 2 activiteiten, van het geheugenspel zijn de foto’s.

Vandaag hebben de meiden het spel gespeeld.... nog 1 dag en dan nemen we afscheid van de piraten.
Morgen 11.45 uur gaat het piratenkoor voor jullie zingen💙

20 oktober 2019
Terwijl alle piraten aan het vakantie vieren zijn nog even een melding van de kapitein 🙂
Op 30 oktober gaan we dit thema afsluiten en wat zou het leuk zijn als wij aan jullie onze liedjes, die we tijdens dit thema hebben geleerd, kunnen laten horen .
Dus die woensdag staat om 11.45 uur de koffie en thee klaar en zingt het piratenkoor zijn repertoire.
Welkom namens alle piraten .

18 oktober 2019
Naar aanleiding van het schatzoeken met de peuters maakten kinderen gisteren nog meer schatkaarten. De kaart van Linn was duidelijk en gedetailleerd. Ze had wel een probleempje.... ze had geen schat.
Ik stelde voor dat ze iets uit de schuur zou begraven. Ze kwam met een paard uit de schuur. Ik had iets anders in gedachte.....
Linn maakte andere kinderen enthousiast en samen klaarden ze de klus.

Het was zoveel werk dat ze even een slokje water moesten nemen, het gereedschap stond buiten voor de deur.
Het opgraven was natuurlijk zo gepiept, het was hilarisch!

16 oktober 2019
Op maandagmorgen hadden we een fijne start. De oudste kinderen werken aan wat opdrachten: k’nex bouwkaart en stempelopdracht met piratenwoorden.
De boekenhoek is nog steeds aantrekkelijk. Liam had een informatieboekje mee over piraten. De bladzijde over de Vikingen
hebben we gelezen ( Vitas wou daar meer over weten) Op de globe hebben we gekeken waar ze vandaan kwamen en waar ze dan gingen roven.....
Timo heeft met een klein groepje buiten een schatkaart gemaakt, nu gedetailleerder en in de klas hebben ze hem laten zien en uitgelegd hoe ze te werk zijn gegaan.
Op dinsdag hebben we hem uitgetest om te kijken of we hem zouden kunnen gebruiken met de peutermorgen.

En dat was vandaag!
Wat een leuke opkomst. Naast onze vaste stamgasten waren er 4 peuters met juf van het Korfje....., we hebben gespeeld, samen gezongen, gegeten en....de schat gezocht.

Liam had de leiding ( hij zat eerder deze week in het groepje bij Timo)
De schat werd gevonden in het huisje in de nok van het dak.
Alle kinderen konden van het goud een ketting maken. Wat een lol.

Met de hulp van 3 kanjers van groep 8 werd het een zeer geslaagde morgen💙

10 oktober 2019
Karin begon vanochtend bij ons in de groep met hetzelfde spel als vorige week waarbij de cijfers centraal stonden.
Verder stond de ochtend in het teken van de voorstelling over een astronaut die naar de maan ging. Met beperkte middelen en veel fantasie nam hij de kinderen heel knap mee!
"Even" naar Epe was qua tijd toch een onderneming, dank aan de begeleidende ouders.
Vanmiddag hadden we een gymles met 2 verschillende tikspelen en een estafette gegeven door de gymmeesters. 
Ook een foto van het spel in de boot. Farah roept: " Land in zicht" en Danique laat het schip voor anker gaan.

Luke kwam vertellen dat hij zijn bootje nog niet had getest in de watertafel.
Yes, ook zijn boot bleef drijven!

Farzan wilde het ook nog even proberen.

Vandaag kwamen we niet aan buiten spelen toe, gisteren was het spel in het uilenhuisje geweldig. Het was een schip. De kanonnen waren geplaatst (bezemstelen door de openingen) en onderin het schip lagen de tennisballen. Dat waren de kogels. Afvuren vroeg om overleg. Er gebeurde van alles: er was een man overboord (dat liep gelukkig goed af) het schip overleefde een draaikolk, er werd gekookt, geschrobd en geslapen.
Wat een rijk spel.

9 oktober 2019
De kinderen zijn helemaal in de K’nexx. Mariska was begonnen aan een moeilijke boot, Hannah en Margot kwamen helpen. Super! Allemaal blij.
Casimir wou een bouwtekening van een vuurtoren ,wij zoeken op internet...., geen één gevonden.
Met behulp van een foto van een vuurtoren zijn we aan de gang gegaan. Ik heb een beginnetje gemaakt. Hij is verder gegaan en vandaag sloot Vitas aan.....De vuurtoren straalt licht uit, was het commentaar.

Conclusie van Casimir: wij kunnen die van ons wel op internet zetten.
Hoe tevreden kun je zijn😉
De letter S staat centraal: we hebben gisteren een lijst gemaakt met woorden met de S. We letten ook op waar je hem hoort, heel belangrijk !
De lijst had ik geprint vandaag en Ize en Evie hebben aangestreept waar ze de S zagen.

8 oktober 2019
Gisteren nam Luke een boek mee. “De piratenschool” .
In de kring hebben we het gelezen, er waren mooie nieuwe woorden bij: boeg en steven. Dat moest ik natuurlijk uitleggen .
We ontdekten dat boten ook een naam hebben
Dat was een mooie insteek voor mij om weer een stukje verdieping aan te brengen.
In de kleine kring heb ik overleg gehad met 4 piraten. Er werden 4 namen bedacht.
Vandaag hebben Casimir en Liam alle kinderen gevraagd welke naam zij het mooiste vonden.
Zij hebben alles verzameld in een grafiek..... zo was er een lees- en rekenactiviteit. Alle kinderen moesten aan de beurt komen, dus de namenlijst werd druk bestudeerd.
De jongens wisten de meeste namen. Bij twijfel vroegen ze het betreffende kind: “wijs even je naam aan” . Slim toch😉

De grafiek lezen wordt voor de oudsten steeds makkelijker.
Liam heeft de naam op de boot geschreven😊

Het proces kunnen jullie op het prikbord bekijken.

2 oktober 2019
Het waren drie hele verschillende dagen. Maandag was zo intens, daar hadden we dinsdag allemaal “last” van.
We hebben natuurlijk van alles aan elkaar verteld over ons avontuur bij Schateiland. Iedereen mocht iets noemen, het woord leuk wilde ik vermijden. Dit was de voorbereiding op het tekenen. In de gang kunnen jullie de resultaten bewonderen.
De jongens die dinsdag in de watertafel gingen vervolgden het spel van maandag: goudzoeken!
Ik voegde goud toe😉 en zeefjes, genieten!
Woensdag hadden we een gezamenlijke start als school.Ons schoolbrede thema vroeg om een activiteit met allemaal. Elke groep liet iets zien van hun reis dmv een gedichtje of liedje. Er waren leuke taalgrapjes en woordspelingen.

Binnen gingen wij verder met de rol van de piraat, ik was immers piraat en we maakten een lijst met piratentaal (scheepstaal) dit gebruiken we in ons spel. En zo brengen we verdieping aan.

Timo deed dat met de schatkaart. Met een klein groepje maakte ze een schatkaart , die werd ingezet bij Engels ..... een schatkaart met gekleurde stokjes. De kleuren werden opnieuw benoemd en wat zaten ze in het spel.
O ja.... als laatste voegden we kanonnen toe aan ons schip en ook het anker heeft een plek.
Veel tekst, maar ik wil jullie zo graag meenemen😊
We hebben, dankzij een tip van de moeder van Liam een nieuwe puzzel van piraten💙

30 september 2019
Wat genieten we van het spel en elkaar😊







Toen gingen we goud zoeken , tja en dan worden de voeten en meer nat🤪🤪sorry niet zo handig, maar wel leuk

 

27 september 2019
Het spel in het piraten schip is geweldig! Ze kennen de rollen en spelen vol overgave. De verkleedskleding mag ook aan tijdens het buitenspel. De picknicktafel of de stuurkar is dan een boot.

Woeste Willem wordt vaak getekend en geschilderd, het zijn prachtige exemplaren.
Het spel in de huishoek gaat gewoon door. Op een foto maken Ize en Nils een selfie.
Gisteren hadden we een heel gezellig overblijfuurtje met veel grote kinderen in onze groep. Buitenspelen was geen optie omdat het flink regende.
Als voorbereiding op het bezoek aan Schateiland hebben we de foto' bekeken op de site. Ze verheugen zich er op!
Vandaag een heel actieve gymles waarin ze zichzelf omhoog konden hijsen.
Touw zwaaien, balanceren, springen en nog veel meer. Op de terugweg in de bus waren ze heel stil...

24 september 2019
Wat fijn om vanavond iets te kunnen delen uit onze dagelijkse praktijk.
Ik heb het gevoel dat ik maar een tipje van de sluier heb op kunnen lichten.... dank dat jullie er waren😊
Even voor de ouders die er niet waren:
Onze dag op stap gaat door, wat konden we dit snel regelen....dank!
Donderdag krijgen jullie meer info.
Timo is het komende half jaar onze stagiaire van de Pabo.
Afgelopen maandag was hij er voor het eerst en we hadden een goede start.
Maandag gaat hij ook mee naar Schateiland en hij heeft volgende week een stageweek, dus jullie gaan hem vast ontmoeten.

Vandaag was een prachtige start van het spel n.a.v. ons thema: “ Ga je mee op reis?”
 

23 september 2019
Morgenavond hebben wij info-avond. Mijn insteek: “Ga je mee op reis?”
Ik wil jullie meenemen in ons thema, uitleggen hoe het is ontstaan en de activiteiten verbinden aan onze doelen.
Dit keer dus geen powerpoint, maar een andere aanpak!

En: We gaan op stap naar Schateiland, 30 september, meer info volgt😊

Nog even twee foto’s: een van het woordveld en een van onze eerste piraten, in de vorm van:
Woeste Willem

18 september 2019
Wat hadden we een gezellige morgen, samen met de peuters die bij ons op visite waren.
Er is gespeeld en nog meer gespeeld , we hebben gelezen, gezongen en samen gegeten en gedronken.
De kleuters zijn al helemaal in het spel van de piraten, dus er werd een schatkaart gemaakt en een echte schat verstopt, voor de huishoek hebben we koekjes gebakken voor het spel, De zandtafel was overbevolkt😊
Doen stond centraal, Sanne en Lieze kwamen helpen en wat was dat fijn!
Ik heb geprobeerd foto’s te maken temidden van alle activiteiten.....
De eerste Woeste Willems verschijnen op papier 😊
We hadden een super morgen💙

17 september 2019

Ga je mee op reis?

En dat gaan we! Samen met de piraten. We gaan zien waar we allemaal terecht komen en welke avonturen we samen gaan beleven.
Spel is daarbij ons uitgangspunt en zo zijn we vanmiddag ook gestart.
Er was een schatkist in de klas met allemaal schatten en er was een piraat😉
De schatkist stond er al even voor we gezamenlijk in de kring konden.
De kinderen kwamen met allerlei suggesties over de betekenis van die kist in de klas. Een van de kleuters dacht zelfs dat er van binnenuit geklopt werd


Woeste Willem werd voorgelezen,( zie thematafel) en wat was er een aandacht.
De verkleedkleren gepast , de boeken van de bieb, spelletjes en activiteiten geïntroduceerd.
Volgens de kinderen moet er een boot komen, die gaan we natuurlijk maken.... met hun inbreng.
Morgen zijn de peuters op visite, dus die klus klaren we op een ander moment.
Casimir en Liam hebben al wel een boot gemaakt van de blokken, zo knap met een plaatje, zonder hulp.
Ze hebben er samen al heerlijk gespeeld.

Toen bleek dat er een schat moest komen hebben we stenen gezocht en die zijn goud geverfd.....

12 september 2019

Wat gaat nu toch ons thema worden?
Dat vragen we ons allemaal af..... de vakantieverhalen zijn klaar. We zoemen nu even in op de zeilboot, maar ook is de vrachtboot langsgekomen in de prentenboeken die we lezen en waar we toch wat meer van willen weten.
Denk aan de zeilboot met zijn mast, het grootzeil, de fok, de giek en de gaffel, het vaantje, het zwaard en het roer, de functie van de wind.
De vrachtboot met een lading cacao en kruiden uit verre landen. Wat is cacao? Wat zijn die kruiden? We hebben geroken, gevoeld en vandaag chocolademelk geproefd. 
Wat een ervaring dat je van die poeder dus een drankje kan maken! “Het ruikt naar brownies”. Knap hoe ze allemaal een slokje namen en het wilden proberen.
Tijdens de speelwerktijd hebben we boten gevouwen en zijn we ook met woorden en letters bezig geweest.
Vandaag bezoeken Annemarie en Kira een workshop over de Kinderboekenweek. Die insteek wordt ook ons schoolbreed thema en stiekem zijn we daar al mee bezig.

 

 

30 maart 2019
Donderdagochtend hadden de gymmeesters voor de onderbouw een les in 3 groepen klaargezet. Een variatie op midgetgolf met stick of schep. 


Een estafette waarbij een toren moest worden gebouwd.


Ook een spel in tweetallen waarbij een boef een pittenzak moest stelen terwijl de agent vlakbij stond en probeerde de boef te tikken. 
Verder een paar foto's van vrijdag in de gymzaal.


De actie, het plezier en de behulpzaamheid spatten er van af!

26 maart 2019
Vanmorgen waren er boeken over kunst van de bieb in de klassen, nou dat had effect .....


Wat zijn de kinderen van groep 1-2 enthousiast over ons atelier...., “vandaag ga ik verven. Kan ik dan morgen ook nog een keer kiezen ? “
Vanmiddag het sprookje van het zwanenmeer gelezen en de muziek van Tsjaikovski geluisterd..... ook een vorm van kunst..... morgen een stukje ballet kijken.

25 maart 2019
Vandaag in groep 1-2 in totaal 3 activiteiten rondom thema Kunst om ons aan het denken te zetten en in beweging te komen?
Vrijdag hadden we al een woordveld gemaakt..... wat weten we al?
Nu dat is nog niet zoveel, des te meer gaan we leren.
Vandaag hebben we gekeken in drietallen naar de uitgewerkte stippen op de gang. Wat vindt jouw groepje mooi en waarom? Juf moest wel helpen want sommigen kozen in eerste instantie eigen werk (hoe tevreden kun je zijn) 


We hebben dichtbij en van afstand bekeken. Elk groepje had een leider, dat was ook wel nodig. Het werk van Zoë is verkozen tot het meesterwerk en zit in de gouden lijst deze week.
Als rekenopdracht maakten we een staafgrafiek: onze lievelingskleuren. Zo leuk om te zien, kinderen kozen echt hun favoriete kleur en lieten zich niet beïnvloeden. We hebben de grafiek gelezen en kwamen tot de ontdekking dat je meerdere kleuren mooi kunt vinden. We gaan een tweede kleur toevoegen.


Vanmiddag was de klas ons atelier. Naar aanleiding van “Krokodil en het meesterwerk” hebben we geëxperimenteerd met wasco, krijt, houtskool, verf en aquarelverf. 


Het liedje: “ ik maak een schilderij voor mij” liet opnieuw zien dat alles goed is. Op het woordveld kwam dat ook weer heel mooi terug.

21 maart 2019
We hebben uitgekeken naar deze dag ...... de start van onze nieuwe thema?
We hebben in groep 1-2 een beginnetje gemaakt met een eerste startactiviteit . Het prachtige boek : De stip...... 
het staat op onze themakast , een boek dat gaat over durven .... “ ik kan niet tekenen”....de tekenjuf in het boek gelooft daar niet in..... en Floor, het meisje in het boek wordt uitgedaagd een stip te zetten op haar papier.... en ze wordt gevraagd door haar leerkracht om nog even haar naam eronder te zetten. De juf waardeert haar werk en dan gebeurt er van alles,
Ook wij hebben een stip met ecoline gezet en vanmiddag het verder uitgewerkt, ieder op eigen wijze!
Een eerste start om samen op verhaal te komen.

15 maart 2019
Het bouwwerk van de jongens is ontstaan door veel initiatief, een mini-les van de juf: schuin dak bouwen, het is de overkapping. 
Deze week gaan ze het verhaal vertellen en schrijven we het op.
Wat een geweldige activiteiten: bouwen, gesprek, overleg, schrijven, komen onder andere aan bod.


Ook maakten we een fantasievogel, als de kinderen willen (voor oudsten wel opdracht) mogen ze hun vogel tekenen en een naam geven, daarna een fantasieverhaaltje erbij bedenken.
Dat is best lastig, want we zijn natuurlijk steeds met de vogels in de natuur bezig geweest. Donderdag gingen we het bespreken in de kleine kring. De afgelopen weken zijn er een aantal fantasieverhalen/ versjes langs gekomen.


Deze activiteit is een opstapje naar ons nieuwe thema. Dat gaan we schoolbreed aanpakken.

14 februari 2019
In de kring heeft Heidi het boek over Valentijn het schaap voorgelezen. Valentijn was op zoek naar een lief vrouwtje. Een boek met humor op rijm.
Aan het begin van de week heeft Annemarie met de kinderen koekjes gebakken.
Vandaag hebben ze een kaartje gemaakt. Ze tekenden de prachtigste vogels. Ze vertelden mij voor wie het was en ik schreef er hun lieve woordjes bij.
Ze hebben er echt zorg aan besteed en er werden heel originele teksten gedicteerd.

25 januari 2019  
De gymles van groep 1-2 en 3-4 was weer een succes. Koprollen op een verhoogde mat en koprol op een duikelstang waren nieuw. Een verhoogde bank in het wandrek, 3 schuine banken om over te balanceren, zwaaien en schommelen met een touw, springen van de kast en over een opgerolde mat.
Als afsluiting speelde Winanda een tik-spel in de grote zaal. 
Op de terugweg zat er een roodborstje in de bus. Hij vloog steeds langs de ramen van voor naar achteren. Toen het beestje voor de deur zat heeft de chauffeur de bus stil gezet en de deur geopend. Best bijzonder in een week waarin vogels onderwerp van gesprek, onderzoek en spel zijn.
Ook de afgelopen dagen zijn er veel spelletjes gespeeld. Vogels spotten was voor de kinderen van groep 1-2 een geliefde bezigheid (zowel door het raam als buiten). Op de staafgrafiek houden we het aantal bij.
Op de foto's zien jullie ook pinda's rijgen en een koordje draaien voor aan de verrekijker.

22 januari 2019 
Gouden momenten. 
De kou maakte dat ik maandag een vetbol bij me had. Die hebben we opgehangen bij ons raam. Stiekem gluren we en vandaag zat er echt een koolmeesje aan de bol te eten?
De namen van de vogels zijn langs gekomen, we benoemen ze en gaan op zoek. Bij ons OGO-onderwijs zijn we altijd op zoek naar de betrokkenheid van de kids en het is de kunst en taak van de leerkracht om op het juiste moment nieuwe impulsen toe te voegen .
Dat was vandaag niet moeilijk. Casimir en Ruben waren druk met een verrekijker maken. Het gesprek kwam op de vogelaar..... en voor we het wisten gingen onze eigen vogelaars vogels spotten ( woord kwam van Casimir) Ze ontdekten een zwarte vogel, volgens hen een merel ( we hebben plaatjes van de vogels hangen). In de klas had ik de verrekijker neergelegd. Danique zat meteen in het spel.
Mariska was druk met een voedertafel, haar idee. We hebben meteen een meetactiviteit toegevoegd. Zo komen de doelen van ons aan bod, te midden van de eigen activiteiten. 

11 januari 2019
Op weg met de bus naar de Faberhal voor de gymles met de kinderen van groep 1 t/m 4!
Best spannend vanochtend, maar wat een plezier.
Voetballen, mikken en veel springen.


19 december 2018 
Vandaag hebben we ons proeverij-tje voorbereid. Wat een hulp.... morgen gaan we het gezamenlijk opeten tijdens het kerstfeest.
Het is geen hele maaltijd, maar het wordt vast heel gezellig.
We hebben een verhaal, onze liedjes, spel en de gezamenlijke afsluiting op het plein. Wat hebben we er zin in.


5 december 2018  
Eindelijk hebben deze hulppieten even contact met Sint... Deze mannen hebben goed voorbereidend werk verricht! Zij hebben samen gezorgd dat ieder kind met foto en naam in het grote boek is gekomen.


28 november 2018  
O, kom er 'ns kijken, wat er in ons schoentje zat! 
De kleuters zitten volop in het spel. Inpakken en daarna een naam erop schrijven. De Pieten lezen samen wat er staat geschreven en geven de pakjes aan het goede kind. Geweldig spel!

26 november 2018 
Wat zijn we lekker bezig.... de winkel van groep 1-2 is bijna klaar. 
Zoë heeft een prachtige reclame gemaakt, spreekt voor zich. De reclame voor de letters waren al eerder gemaakt.
Manuela sorteerde de gemaakte chocoladeletters. Ze liggen te wachten in onze vitrine.
Donderdag is Heidi begonnen met de Sint en Piet van verf. Op het woordveld hadden we de woorden verzameld die bij het uiterlijk van Sint en Piet horen.... een vervolg op het schilderen van de ridders en jonkvrouwen, kom vooral kijken en mee genieten

19 november 2018  
Het thema JONGleren verdiepen we door de manieren van vervoer te onderzoeken.
De hesjes, politiepet, spiegelei en opschrijfboekje zijn materialen uit de leskist van het VVN-afd. Heerde. 
In de hal is het spel geweldig, rondom een zelfgemaakte trein.
Bepakt en bezakt gaan de kinderen op reis. Wanneer de trein naar Zandvoort vertrekt, zien de passagiers op het reisschema en een zelfgemaakte klok hangt op het perron. De conducteur geeft aan wanneer er mag worden ingestapt en wanneer de deur gaat sluiten.

9 november 2018 
Deze week stond in het teken van Sint Maarten. Het verhaal is besproken in de klas en tot slot het feest van het licht. Vanavond met de jongsten van de school op de kar door de straten van onze schoolomgeving. Er wordt flink gezongen en wat zijn de deelnemende kinderen trots op hun lampion.
Veel publiek langs de kant die klaarstaan met een lekkere SNOEP.
 
29 oktober 2018  
Vandaag was het best weer even wennen in de groepen. Die klok heeft meer invloed dan je zou willen ..... ook al is het maar een uurtje. Nog twee dagen en dan ontmantelen we het kasteel in groep 1-2, dus nog lekker even spelen daar😊 De oudste kleuters hadden een opdracht daar: overleg met zijn vieren wie welke rol gaat spelen. Ga dan eens tekenen wat je nodig hebt en wat je gaat doen/zeggen? De tekeningen hebben we besproken en dat wat er getekend en geschreven was hebben we uitgespeeld. Zo knap! Uitleg bij de foto’s: Twee jonkvrouwen, een komt te paard , de ander zit bij de haard en drinkt thee. De nar en minstreel komen langs. De minstreel zingt, ( bij gebrek aan instrument )!de nar vertelt grappen aan de jonkvrouwen...,, lol ( de nar wilde een grap vertellen over een telefoon..... “ O, nee dat kan niet, die hadden ze toen nog niet” 😀)


13 oktober 2018 
Woensdag 10 oktober hadden peuters en kleuters op de Horsthoek een leuke ochtend! 
Zij hebben samen ridder-appelmoes gemaakt en jonkvrouw-egeltjes gekleid. Daarnaast was er ruim de gelegenheid om als bewoners van het kasteel met elkaar te spelen. “Wat een locatie en wat een heerlijk sfeertje”: klonk het alom. 
Die sfeer en locatie kan ook jij meemaken wanneer je gezellig een keer langs komt. Je bent van harte welkom om samen met je peuter op woensdag 28 november aan te schuiven. De kleuters zetten op 27 november hun eigen schoen, maar ook een voor de te verwachten peuters. Kom jij dan kijken of de Pieten dit jaar weer de Horsthoek weten te vinden? 
Wij vinden het prettig als je even aan de school laat weten dat jullie komen. Per telefoon: 0578-692850 of per mail: a.hoekstra@stichtingproo.nl 
Uiteraard is een ieder ook buiten deze ochtend om, van harte welkom om de school in bedrijf te ervaren. De school in het buitengebied, met toekomst!


12 oktober 2018 
Vandaag gaan we de herfst ervaren in het bos met de kinderen van groep 1 t/m 4.
Fijne morgen! En zo te zien gaat dat lukken. Over ‘spelen’ gesproken😊!!

10 oktober 2018 
Wat hadden we een leuke morgen! De start was de voorbereiding van de kleuters in het kasteel, zit m'n jasje goed, zit m'n dasje goed....
Peuters, die ook graag bij ons op school willen komen, kwamen een ochtendje sfeer proeven. Een heerlijk sfeertje, zo klonk het alom. Zegt 't voort!
Deze peuter-contact-momenten houden we erin. Hou daarvoor de facebook-berichtjes en de Schaapskooi in de gaten. Welkom!
 


4 oktober 2018  
Je zal toch maar op deze leuke school zitten waar je gaat picknicken bij het kasteel van de barones... Kom en speel mee, ridders en jonkvrouwen!

 

 

12 september
Even een berichtje vanuit het ridderkasteel op de Horsthoek.... we focussen op dit moment op het spel en bouwen.
We kijken filmpjes over de riddertijd en samen hebben we het over de bewoners van het kasteel, hun verschillende taken en wat we daarvoor nodig hebben. Natuurlijk verbinden we daar taal aan.
Vandaag heeft ridder Liam eens even flink zijn zwaard gepoetst. Dienstmeisje Mariska voorzag gisteren de jonkvrouwen van thee en koekjes, terwijl jonkvrouw Benthe onder het borduren vertelde dat haar ridder aan het jagen was in het bos.....
We leren bouwen over de voeg ( metselen) dat doen we eerst met blokjes (3D), daarna metselen we met verf en sponsje en maken samen een kasteel. 


Wat leren we veel en wat hebben we een hoop plezier.

Vandaag een speciale dag: twee gasten : Annita die kwam vertellen over haar hobby: paarden.
En de moeder van Ruben, zij is kunstenaar en kwam een paard schilderen.

Wat een betrokkenheid van de gasten en de kids.

4 september
Vandaag bezochten wij kasteel de Cannenburgh. Nadat we aan de poort aanbelden, verscheen de jonkvrouw achter het venster. Zij opende zelf de poort want de werkster was even 'buiten dienst'. Een hele goede vraag van een leerling: "waar zijn de ridders"?


Kortom, een prachtige start voor .... spel in de klas en veel meer.

augustus 2018
Wat hebben we een fijne start gemaakt. En wat loopt het allemaal al goed!


In de kring vertellen we  over onze vakantie. Op het bord in de klas kunnen jullie de verwerking zien. Buiten was er al een voorstelling. 

 

Oudere verslagen

21 juni 2018

Het reisbureau: Vorige week heeft Annemarie het spel voor gespeeld met Jurre en Esmee. Zij wilden wel met het vliegtuig naar Griekenland voor 10 dagen in een hotel.....De mevrouw van het reisbureau regelde alles voor 500 euro. Contant betalen is lastig met zulke bedragen, dus een pinautomaat zou handig zijn.
Dus…aan de slag.
Dagelijks wordt dit gespeeld.

Op de foto verkoopt Femke aan Noud en Pepijn een reis naar Aruba. Er wordt een heel boekingsformulier ingevuld. De vaktaal wordt gesproken en wat leren ze veel nieuwe woorden door ermee te handelen.
 

16 juni 2018
Vorige week hadden we een gast in de klas. Diederick uit groep 3 is een verzamelaar van bijzondere stenen. Toen hij hoorde van ons thema over vulkanen wilde hij wel komen vertellen van de stenen die gevonden worden bij vulkanen: pyriet en aquamarijn. Hij kon het heel goed uitleggen en had een hele doos met gesteente bij zich. De gehele presentatie maakte een diepe indruk op de kinderen.

Deze week in groep 1-2: 
Ons experiment van het uitbarsten van 'onze' vulkanen is 
geslaagd!... wat een aandacht!

Maandag werd er een vulkanoloog gespot in de huishoek. Het spel van reizen, koffers pakken maakte plaats voor deze interessante persoon. Samen werd nagedacht wat nodig was om het spel te spelen. Er werd een rugzak met attributen toegevoegd en buiten zette het spel zich voort. Inmiddels met een training vulkaan klimmen.

8 juni

De kinderen van groep 1-2 zitten midden in het nieuwe thema. Na de voorstelling van de gele ballon, die we zagen als startactiviteit, was het even zoeken waar we ons nu in zouden gaan verdiepen.
Eigenlijk volgen we 2 sporen: 
-landschappen, zo mooi weergegeven in de gele ballon en 
-reizen! 
Het laatste om vooral ook het spel impuls te geven.
De vulkaan en op reis met een vliegtuig zijn afgelopen 2 weken uitgediept. In de klas is hierover van alles te zien. Onze woordenschat en kennis zijn uitgebreid. We zijn benieuwd wat de kinderen hierover thuis vertellen.
Voor het spel zijn attributen gemaakt, denk aan paspoort en boardingpas.
Onze vulkanen van klei laten we ook uitbarsten. Dat is een experiment! Wat een aandacht en plezier!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het eerste experiment lukte niet. De kraters waren te diep. Maandag gaan we opnieuw experimenteren.

Deel deze pagina:

School video

Sociale media

Volg ons voor het laatste nieuws ook op Facebook.