Nieuws > Groep 5-6 > Groep 5-6

Groep 5-6

5 december 2019


Genoten van de vele gedichten en prachtige surprises!
De rest van de dag: uitbeelden, sint op visite, pietje Pablo, 1 minutenrace met pepernootjes😅

4 december 2019
We hebben vandaag onze kazoo uitgeprobeerd. En dat was nog niet eenvoudig om er op een goede toon een mooi trompetgeluid uit te krijgen.
Kerstliederen waren nog even een brug te ver voor ze. Dat draaiden ze zelf mooi om door in te zetten op sinterklaasliedjes😄!

3 december 2019
Gisteren maakte iedereen een Piet met wasco, het werd een mooi stel bij elkaar.


Dankzij de hulp van Ilse zijn de instrumenten beschilderd. 

29 november 2018
Alles wat je wilt weten over de provinciën van Nederland kwam aan de orde tijdens de presentaties van de kinderen uit groep 5-6. Zij vertelden over de kleuren van de provincievlag waar die voor staan, tot aan de prijzen van een openbaar-vervoer-kaartje... en waar je dan op moet stappen.
In tweetallen hebben ze de hele provincie bestudeerd op leuke uitjes en weetjes. Glunderend vertelden ze om de beurt, zoals zij vooraf hadden afgesproken. Over een interessante provinciale plek of bekende (oud)inwoner, wat de geïnteresseerde 'toeristen' zichtbaar aansprak.
Er was een grote opkomst van toehoorders, dat heeft de kinderen echt heel goed gedaan!


28 november 2019

Wij zijn er klaar voor! Na de mooie tips en tops van klasgenoten😊.


Tot morgen

27 november 2019
En wat wilden de kinderen graag naar binnen vanmorgen toen de geruchten over een cadeautje in hun schoen waar bleken te zijn!
Een houten tol om met (staphorster) stippen te versieren of op een eigen wijze mooi te maken. Al snel hadden een paar kinderen het goed onder de knie: 20x op en neer heb ik al gezien!!

Vandaag de laatste hand gelegd aan de muurkrant. Daarna werden er steekwoorden op kleine blaadjes geschreven en flink geoefend met presenteren. Wat zijn ze serieus!

En jullie zijn van harte uitgenodigd komende vrijdagmiddag om 14.45 uur tot 15.15 uur om langs de verschillende provincies te lopen en te luisteren naar wat de kinderen er allemaal van weten.
Wees welkom!!

26 november 2019
Wat een sfeertje hadden we vandaag in de groep, het was echt genieten!
Vanochtend met een Sinterklaas cd aan en een knutselschoen begonnen.


Daarna was er beurtelings een muziekles en een rekenles. De laatste voor de toetsafsluiting van dit blok.
Op het moment dat de groep gesplitst is, heb je tijd om ieder kind te begeleiden bij die som die nog wat lastig is.
En dan ook nog hulp van Marlinde, wat een luxe!
Vandaag een kaki geproefd van het schoolfruit. Nog niet voor iedereen een bekende smaak en wat doe je dan? Een klein stukje proeven (" En je mag het uitspugen....") en daarna? Lekker door eten!
De zwemles was geslaagd. Een paar oefeningen tijdens het zwemmen van baantjes bijvoorbeeld een wokkel zwemmen en een hoekduik maken. Daarna was er ruimte voor een spel in 3 teams. Wat zijn ze fanatiek maar wat spelen ze het eerlijk. Een vet compliment van de badmeester.
Marlinde gaf een les over spreekwoorden. Hoe zoek je ze op in het spreekwoordenboek? Dit krijgt een vervolg als haar rayon docent langs komt van de week.

25 november 2019
We zijn ons volop aan het voorbereiden op de presentatie die vrijdag plaats zal vinden.
Vandaag een heel kort instructiefilmpje gekeken: leren presenteren. De aanwijzingen/tips hangen op het bord.
Daar kunnen we mee aan de slag.

22 november 2019
Bijna alle groepjes zijn bezig met het opplakken van hun teksten op een groot vel. Klaar om te beginnen met oefenen van de presentatie. De kinderen gaan de presentatie voor klasgenoten voorbereiden en zullen komende week deze presenteren.

In overleg met de kinderen willen we heel graag jullie uitnodigen om als toerist hier te komen en verschillende ideeën op te doen voor leuke uitjes voor bijv in de kerstvakantie! In veel gevallen is zelfs nagedacht over de treinreis en zijn de kosten van de uitjes vermeld. Zo komt u niet voor verrassingen te staan!😉

Ons toeristisch bureau Nederland, ook wel, ‘Exploring the Netherlands’ zal geopend zijn op vrijdagmiddag 29 november van kwart voor 3 tot kwart over 3.

Wij gaan namelijk mee gymmen met gr 1-4 tijdens hun gymtijd onder begeleiding van alle stagiaires ivm een leuke pietengym!
Voor de ouders van Thom en Chanel betekent dit: mazzel! Jullie hoeven die vrijdagmiddag niet mee te fietsen.

Vandaag alvast geoefend voor de pietengym💪🏻

21 november 2019
Vanmiddag hebben we de zak met bollen (naar aanleiding van een tip van de moeder van Alex en Tomka) geplant. Per provinciegroepen hebben we verschillende bollen in de grond gestopt. Maar daarvoor eerst goed bekeken en getekend.

Karin heeft ons leren ‘roddelen’ met de persoonsvorm😄, vraag maar eens na!

En vanmiddag in volle vaart door met ons thema Nederland. De teksten krijgen vorm, er wordt hier en daar nog aangescherpt of aangevuld. En dan voor het eerst de teksten en plaatjes rangschikken op de muurkrant...

20 november 2019
Wat was het spannend! De lootjes zijn getrokken en op 1 na (Lily trok zichzelf, maar we hadden gelukkig nog een stapel te gaan) is het ons gelukt een klasgenoot te trekken ipv jezelf!
Alle kinderen hebben hun lootje direct in hun tas gedaan. Samen met hulp van jullie kan er nu gestart worden met het kopen van een kleinigheidje van ong 5 euro, het maken van een surprise en het schrijven van een Sinterklaasgedicht. De surprises van vorig jaar zijn uitgebreid verteld en toegelicht door gr 6 aan gr 5. Mooi om te zien hoe dan zo’n ‘oudste’ rol goed van pas komt en helpt!

We hebben de dag afgesloten met Engelse gesprekjes. Gaaf hoe ze daar een half toneelstukje van maken en de durf hebben om met hun stemmen te spelen! Plezier😄

19 november 2019
Maandagmorgen gaf stagiaire Marlinde een rekenles aan groep 5. Als opwarmertje
vouwde ze happertjes. Daarop schreven de kinderen deelsommen. Wat een fijne manier van oefenen en wat een plezierige les! Volgende week is ze elke dag aanwezig.

Vandaag hebben alle kinderen een score gegeven voor hun eigen (werk) houding.
Wat doen ze dat serieus en passend. Zo knap zoals ze werkpunten benoemen en de vragen die ze stellen.

Gistermiddag en vanmiddag heeft Lara met de groep gewerkt aan het eindproduct van ons thema. Binnenkort ontvangen jullie een uitnodiging voor de presentaties.

Morgen gaan we lootjes trekken. Vanochtend waren nog niet alle lootjes ingeleverd....

14 november 2019
Een aantal kinderen glunderden van oor tot oor tijdens het openen van hun broodtrommeltje...😊, en daar heb ik weer heeeel erg van genoten!

Vandaag hebben we ook de presentatie mogen zien van Ruben en Amara over de ruimtevaart en de astronaut. Ze maakten samen, onder begeleiding van juf Lidwien, een PowerPoint en vertelden de klas alles wat ze van dit onderwerp te weten zijn gekomen. Heel knap gedaan!

‘s Middags hebben we heerlijk gekliederd met papier-maché om onze toeters te maken voor het pleinorkest tijdens de kerstviering. Het resultaat mag er zijn! Dank voor de mamma’s en oma die ons geholpen hebben👍🏻

13 november 2019
Zoals beloofd onze opdracht ter voorbereiding op de ouderavond van 3 december. (Zie nieuwsbrief)
Naar aanleiding van kinderen die af en toe een briefje vinden in hun broodtrommel, hebben we het gehad over wat zo’n lief briefje voor jou kan betekenen.
En dat is veeel: ‘Toen was mijn héle dag goed!’, was bijvoorbeeld een reactie😊.

We hebben vandaag allemaal een briefje geschreven en ‘verstopt’ in de broodtrommel. Ieder op zijn eigen manier en niveau. Een aantal ervan heb ik mogen lezen... lief, en bijzonder!


Wat zou het fijn zijn als jullie, op een goed moment, een reactie geven, in de vorm van een briefje terug, ook weer in de trommel.

8 november 2019
Deze week een echte praktijkles Burgerschap! De nieuwe leerlingenraad werd gekozen. Nog een keer de posters en filmpjes bekeken van alle kandidaten, daarna je stem uitbrengen op een heus stembiljet met een rode potlood.

De stemming is geheim, je hoeft je keuze niet te vertellen. Zo is dat ook wanneer er verkiezingen zijn. Er werd een stemhokje met privacy ingericht en daarna kwam Sanne uit gr 8 de stemmen ophalen en werden ze geteld. De nieuwe leerlingenraad presenteerden zich op het plein! Succes allemaal met het vertegenwoordigen van de ideeën uit onze klas!

Met ons thema zijn we met teksten bezig over onze provincies. We hebben gebrainstormd over ons doel, ons publiek en wat we belangrijk vinden wat er in ieder geval in moet komen te staan. Korte zinnen is bijvoorbeeld belangrijk. In het algemene stuk over de provincie mogen weer niet te veel details en weetjes staan, enz.
Knap hoe ze uit teksten al de belangrijke dingen kunnen onderstrepen en daar hun eigen zinnen van kunnen maken!

Vandaag een leuke gymles van Naomi! Kinderen moesten van een plattegrond zelf de toestellen enz klaarzetten. Sjoelen, 3-op-een-rij, klimmen met een pittenzak op je hoofd, en acro oefeningen! Vooral dat laatste was een groot succes😄

6 november 2019
De posters, gemaakt zijn door de kinderen die zich kiesbaar stellen voor de leerlingenraad, hangen in de klas. Het enthousiasme is groot.
Annelies maakte er een document van zodat we het op het digibord konden bekijken. Het filmpje dat Willem (groep 7) maakte, vonden de kinderen geweldig.
Morgen zijn de verkiezingen, de kinderen mogen op een groepsgenoot stemmen. Een vraag die werd gesteld: "Mag je op jezelf stemmen?"
In ons themaboek zijn we aanbeland in de zuidelijke provincies.
Een nieuw hoofdstuk begint bijna altijd met een (informatief) filmpje. Voor veel kinderen een pakkend begin.
De middagen hebben we tijd besteed aan het verzamelen van informatie voor ons eindproduct. Op de foto's zie ik een prima sfeertje.

31 oktober 2019
Ook vandaag was het nog nagenieten van ons uitje! Heidi had gisteren samen met de kinderen getoost met een heerlijk pak pure appelsap van Karlijn op een topdag! Nog steeds komen er verhalen los.

Vandaag was een dag van afmaken.
We hebben de laatste blz van ons eerste rekenboek afgemaakt, tafels geoefend, de verhalen afgeschreven, tekeningen afgetekend en een heel aantal verhalen voorgelezen en gedeeld met de groep.
In de middag hebben we ons boek uitgelezen van de schrijfster die in de klas was. Bijna jammer dat het nu uit is... spannend, grappig, moedig en veel voetbal en stierenvechten! Met die woorden van de kinderen schrijf ik een mailtje naar Anna van Praag. Daar had ze om gevraagd. Misschien krijgen we wel een berichtje terug...?

Als laatste hangen er in de gang en in de klas prachtige gedichten over Holland met een eerste beroemde zin: Denkend aan Holland... geplakt op een mooie Hollandse wolkenlucht.

29 oktober 2019


We zijn onderweg, station Nijkerk inmiddels gepasseerd.....
We moesten op het station 't Harde even wachten. Dat deden we op de kiss en ride strook.
Diep onder de indruk van de voorbij rijdende intercity.

We zijn van start!!

Ondertussen in de andere coupé...😄


Uno spelen, en zelfs de snack van Gabriel proeven: gedroogde meelwormen! ‘Mmmm, net een klein chippie!’
Wat genieten wij van alles!! Spannend, leuk, gezellig!!

Het goede nieuws is dat we allemaal in de trein zitten 😊 maar helaas door een wisselstoring nemen we een andere route waardoor we ongeveer 30 minuten later aan zullen komen.

De reis naar school verliep iets anders dan gepland..., maar zoals een kind zei die nog nooit in de trein had gezeten: ‘ Ik heb nu wel op 1 dag in 6 treinen gezeten!’ Nou ja, ook in een paar gestaan😉! Wat een avontuur.
We hebben genoten van de kinderen en de kinderen van dit bijzondere uitje!!
Hieronder nog wat foto’s van de dag. Kinderen kunnen er vast bij vertellen!
Dank nogmaals voor de ouders die hebben gereden of mee zijn gereisd.

28 oktober 2019
YES.... vandaag werd het mais geoogst!
Eerst even door het raam gekeken en toen op een holletje naar buiten.
Een hoogtepunt in de herfst op de Horsthoek.

18 oktober 2019
Als voorbereiding op ons uitje naar Utrecht hebben we vandaag een film gezien over de geschiedenis van de treinen. Van stoomlocomotief tot hogesnelheidstrein.
Ook hebben we een tekst gelezen over treinen, diverse stations, hoe werkt het in- en uitstappen met een OV kaart, 1e en 2e klas, (vroeger was er ook nog een 3e klas!) wat de S betekent op de ruit van een trein, enz. maandag na de vakantie gaan we onze route van Wezep naar Utrecht eens goed bekijken en onderzoeken.

17 oktober 2019
Karin is vandaag bezig geweest met verschillende emoties. Boos en blij zijn voor iedereen duidelijk. ‘Minachting’ daarentegen is veel lastiger. Het is een emotie die bestaat maar een stuk moeilijker is om mee om te gaan. Toch herkenden de kinderen deze emotie goed en konden het prima uitspelen. Heerlijk, want drama is lekker ‘doen alsof’. Maar wanneer we het nu herkennen in de echte wereld kunnen we het beter benoemen en bespreekbaar maken. Kortom, het was een gezellige boel in de emotiebus😄.

Tijdens Nieuwsbegrip hebben wij geoefend met argumenteren en benoemen van samenhang. Na het lezen van de tekst over de marathonloper binnen de magische grens van 2 uur, kregen de kinderen allemaal woorden die ze moesten clusteren en aangeven waarom die woorden bij elkaar horen. Best lastig!

16 oktober 2019
Maandag hebben we het gedicht gelezen van Herman Marsman met de bekende beginregel " Denkend aan Holland...."
We hebben woorden verzameld die typisch voor Nederland zijn. Met die woorden gaan we zelf een gedicht schrijven.
We hebben 's middags een wolkenlucht gemaakt met krijt en ecoline. Het plan is om er een combinatie van te maken.


Gistermiddag was ik onder de indruk van de lees en spreekvaardigheid van Engels.
In tweetallen lazen ze een dialoog.
Net als bij het lezen van andere teksten lees ik het eerst voor. Dan lezen we het in koor en tenslotte lezen ze het zelf hardop voor (noemen we: door).
Wat doen ze het knap, met lef en plezier!
Een afvaardiging van de leerlingenraad is langs geweest om de kinderen te enthousiasmeren om zich verkiesbaar te stellen voor de komende verkiezingen. Die vindt plaats na de herfstvakantie (exacte datum volgt in de nieuwsbrief). Woorden als samenwerking, overleg en organisatie- talent kwamen aan de orde.

10 oktober 2019
Er zijn van die mooie momenten dat je als leerkracht gewoon even mag toekijken... en verder niets😊. Ze zijn hier in tweetallen informatie aan het zoeken over de symboliek van de vlag van de provincie die ze samen getekend hebben. De kleuren, de vorm ze vertellen vaak een verhaal. Moeilijke woorden en zinnen komen ze tegen. We hebben afgesproken dat we ons vooral richten op wat we wèl begrijpen. Overschrijven van het hele verhaal heeft geen zin, want dan kunnen we het niet vertellen.

Ondertussen versieren de kinderen hun klompjes met echt Staphorster stippen werk. Een filmpje heeft ons geleerd over de techniek en de geschiedenis van de klederdracht van Staphorst.

Verder is er morgen de fietskeuring. Vandaag hebben we tijdens de Nieuwsbegrip geleerd dat zichtbaar zijn op de fiets in het donker van levensbelang...

Vandaag is Karin langs geweest met haar camera en ik mocht filmpjes maken van leuke sketches tussen haar en de kinderen die haar de strategieën bij de tafels uitlegden. Trouwens, het blijven oefenen van de tafels blijft noodzaak! Na de vakantie pikken we de tafels weer op.

8 oktober 2019
We zijn deze week fijn begonnen.
Op de foto's zijn de kinderen bezig om de vlag van een provincie te maken.


Dit was een opdracht voor een 2-tal dat door loting werd gevormd. De "exclusieve vriendschappen" kwamen ter sprake.
Wat deden ze het goed in een verrassende samenstelling.
De kinderen maakten klompjes van brooddeeg. Best heel lastig om de vorm goed na te maken. Ze mochten niet te groot worden (lees te massief) want dan duurt het bakken heel lang.....
Nu zijn ze wit geschilderd en klaar voor stip-werk.

3 oktober 2019
Vandaag heb ik echt genoten van de kinderen! Wat hadden ze een mooie vragen voor onze gast Anna van Praag, kinderboekenschrijfster. Een schrijfster die haar verhalen liet ontstaan door de vele reizen die ze met haar gezin maakte door Afrika. Ze nam ons mee via foto’s van hun voertuig, een landrover met daktent! In de plaatjes uit diverse boeken herkenden we stukjes van haar verhaal in haar boeken.

De middag zijn we verder gegaan met ons thema. Het Delfts blauw heeft een bijzondere plek ingenomen 😊, en Marlinde heeft in kleine groepjes water en lucht proefjes met ze gedaan.

We hebben samen een zwerfboek aangemeld via de site: www.kinderzwerfboek.nl, sticker geplakt met de code en verschillende zwerfplekken bedacht om het boek neer te leggen. 

2 oktober 2019
Wat een leuke opening van de Kinderboekenweek vanochtend in het zonnetje! ☀️De kinderen hebben een lied van Nederland laten horen aan de andere groepen en ouders. En zullen die vast op een ander moment nog eens ten gehore brengen!

Vandaag kwamen de stickers binnen van de kinderzwerfboeken! Wat een timing😊. We hebben afgesproken dat de kinderen thuis opzoek gaan naar een leesboek dat ze al gelezen hebben, maar dat nog prima door een ander kind ergens in Nederland gelezen kan worden. Morgen mogen ze zo’n boek (in goed overleg met jullie!) meenemen. Dan gaan we ze op school voorzien van een sticker en code en mogen jullie thuis op zoek naar een goede zwerfplek.
Op de site: www. kinderzwerfboek.nl kunnen jullie meer info lezen.
Ik zal zorgen voor een stapeltje boeken voor kinderen die het niet gelukt is.

Op ons digibord stond vanochtend een gedicht over Delftsblauw. Ergens was een woord weggelaten. Samen hebben we geraden wat voor’n woord dat zou kunnen zijn. Na stemming hebben we het meest gekozen woord opgestuurd: ‘tunnel’. We zijn benieuwd of we gelijk hadden. Volgende week weten we meer.

Morgen krijgen we een kinderboekenschrijfster op bezoek in de klas: Anna van Praag. We lezen momenteel ook een boek van haar.

Kortom, veel leesactiviteiten binnen ons thema Exploring The Netherlands.

27 september 2019
Volgende week donderdag 3 oktober (dus géén 4 oktober😉) toetsen we de eerste week van ons thema Nederland. Daarbij horen oa de informatieteksten die wij samen een aantal keren gelezen hebben. Het blad wat meegenomen is naar huis is een samenvatting daarvan. Samen een paar keer lezen, wat vragen stellen zou voldoende moeten zijn.

Vandaag hebben de kinderen voor het eerst Topo mee gekregen om te leren. Maar wat weten ze al veel! Voor gr 5 alleen de 12 provinciën en voor gr 6 alles. (Is herhaling van vorig jaar). Ik ben streng op de Hoofdletters, voor de spelling van de aardrijkskundige namen gaan we voor wat lukt!

De datum voor ons uitje staat vast! Dinsdag 29 oktober gaan we met de trein naar Utrecht! Dat is de dinsdag direct na de herfstvakantie.
We hebben nog vervoer nodig van en naar Wezep. 2 auto’s heen en terug. Rond 9 uur daar (precieze tijden volgen) en rond 3 uur terug in Wezep.

25 september 2019
Nog een paar foto's van onze geslaagde excursie en tijdens het werk in de klas.
Op een foto vertelt boer Hassink over zijn visie op "Natuurlijk boeren". Hij vraagt de kinderen thuis eens op de vleesverpakking te kijken waar het vlees vandaan komt.....


Hij geeft het advies om producten uit je eigen buurt/streek te kopen. Een van de kinderen zegt heel tevreden: " Dat doen wij, wij kopen het bij de Plus".
De tekening van de doorsnede van de rivier en dijken hebben we in de klas met wasco gemaakt.


We zijn gestart met topo. In de atlas hebben we de legenda bekeken. Groep 6 kinderen waren nu echt de meerwetende.

23 september 2019
‘Geef water de ruimte’, nou daar heeft de opa van Chanel ons fantastisch in meegenomen!

Met behulp van een powerpoint hebben we gezien wat de noodzaak is van de nieuwe hoogwatergeul bij Veessen. Maar ook hoe dijken worden gebouwd met één zijde met klei bedekt, hoe een rivierbedding er in doorsnee uitziet en hoe het water een in- en uitgang heeft en welke krachten daarbij vrijkomen. Bijna te veel om op te noemen. De kinderen namen alle info goed in zich op, stelden vragen en konden hard lachen om de filmpjes van Siep Schaap van youtube.

Daarna zelf naar buiten om te zien en te beleven. We zagen in de verte de IJssel een kronkel maken bij Veessen, net zoals op de powerpoint binnen. En in de verte de uitstroom, de brug met de schotten ertussen. Maar ook de nieuwe dijk waar we opstonden, hebben we goed bekeken. De juffen weten nu ook wat de binnen- en de buitendijkzijde van de dijk is😉. Zelfs de hoogspanningskabels moesten worden opgehoogd.


We hebben nog geprobeerd om een grondboring te doen in de uiterwaarden maar due mislukte. De boor kwam niet door de kleilaag.
Op de terugweg hebben we een kijkje mogen nemen bij de koeien en stieren van Boer Hassink bij Villa Bakhuis.
Weer terug stond er limonade en een heerlijke koek klaar en hebben de kinderen de rivierbedding doorsnede getekend.
Nederland waterland... maar wat een geluk dat we het vanmorgen drooggehouden hebben!

21 september 2019
We gaan maandag op excursie naar de hoogwatergeul in Veessen!
Wat een mooie startactiviteit, we gaan zien hoe Nederlanders omgaan met het water om hen heen.
De opa van Chanel is heel nauw bij dit project betrokken geweest. Hij zal ons informeren d.m.v. een film en ons rondleiden op de locatie.
We vertrekken om 9:15 uur en zullen voor 12:00 uur weer terug zijn bij school.
Op de locatie krijgen de kinderen limonade en een koekje, we nemen geen tas mee.
Bij het vervoer helpen de ouders van: Lieke, Alex/Tomka, Yvet, Opa van Chanel en Kira en ik.
Wat fijn dat het allemaal zo vlot in korte tijd is geregeld!
We zullen een extra pot koffie en thee maken voor de ouders die om 8:30 uur blijven.
Maandag gaat Marlinde (pabo student in het 2de jaar) met ons mee. Zij zal het komende half jaar haar stage in groep 5-6 lopen.

19 september 2019
Ons Thema: ‘Exploring the Netherlands’ begint vorm te krijgen. Vandaag hebben we 2 Engelse boeken over Nederland eens goed bekeken. Ook heb ik er een stukje uit voorgelezen. Knap wat ze al begrijpen of elkaar helpen met een vertaling.

Tijdens het inplakken van de teksten in onze portfolio’s hebben de kinderen Nederland heel precies overgetrokken. Het beeld van Nederland van bovenaf gezien wordt zo meer eigen. Een stukje van de film: Nederland van boven gaf ook een mooi vogel-perspectief en al veel herkenning!

Tussen de middag een gave onderbreking bij de bekendmaking van de opbrengst van de Babathon! Ruim 2000 euro... Fantastisch!!

17 september 2019
Gisteren hebben we in het nieuwe thema- boek van Nederland gelezen. We lazen onder meer over de steden/dorpen, gemeente, provincie en over de regering.
Voorafgaand bekeken we een film over de kenmerken van ons land.
De kaart van Nederland hangt op de deur en er wordt volop gekeken: "daar ben ik geboren, daar was ik op vakantie en daar woont Oma."


We hadden een fijne en intensieve zwemles.
In 2 kleine groepen werd het duiken en de hurksprong geoefend. Ze kregen per 2 banen een nieuwe opdracht bijvoorbeeld zwemmen met je hand als vuisten.
Na afloop kregen ze een vet compliment van de badmeester en juf en terecht......

12 september 2019

De eerste activiteit van het schooljaar; het maken van ons schrijfproduct. Een (fantasie)reisverslag van onze zwerfstenen uit de Alpen. Het ontstaan van de Alpen hebben we ontdekt via filmpjes op internet. Wisten jullie dat de stenen op de toppen van de Alpen eigenlijk miljoenen jaren geleden op een zeebodem lagen...?
Vandaag zijn bijna alle kinderen bezig geweest met het in het net typen van hun zwerfstenenverhaal.

Mooi om te zien hoe het verhaal goed is opgebouwd middels een echt schrijfplan; steekwoorden, mooie zinnen maken met hoofdletters en punten en met een duidelijk begin-midden-slot.
Maar ook dat de IK-figuur  de steen zelf is, is voor sommige kinderen nog best lastig.

17 september 2019
Gisteren hebben we in het nieuwe thema-boek van Nederland gelezen.

We lazen onder meer over de steden/dorpen, gemeente, provincie en de regering.
Voorafgaand bekeken we een film over de kenmerken van ons land.
De kaart van Nederland hangt op de deur en er wordt volop gezocht: 'Daar ben ik geboren', 'Daar was ik op vakantie'en 'Daar woont Oma'.

26 maart 2019
Wat is Kunst... ??
Na een eerste brainstorm van gisteren tijdens het lezen van de weektekst in groep 5-6, zijn we vandaag in onze nieuwe boeken gedoken op zoek naar een antwoord. 


We zijn het nog steeds niet helemaal eens en ook dat is gaaf! Het nodigt uit tot goede argumentatie. Zijn wij mensen ook Kunst?
Verder komen de kinderen met mooie zinnen en woorden die horen bij deze vraag. 
We zijn gekomen tot een aardige lijst van kunstuitingen.

24 maart 2019
“Meester, als wij vandaag nog vééél harder werken dan gisteren mogen we dan wat langer blijven voetballen?”
Onder het genot van de eerste zonnestralen werden er heel wat “2vs2” partijen gespeeld vrijdagmiddag. Aan het einde van de middag kon ik concluderen dat voor hoogstaand voetbal er niet helemaal afgereisd hoeft te worden naar De Kuip. Op De Horsthoek zijn ook splijtende passes, bekeken balletjes en individuele acties te bewonderen! Vooral die ‘wat langere’ spits van groep 5/6 beschikt over uitzonderlijke kwaliteiten.

20 maart 2019
Vandaag kregen we in de bibliotheek een informatieve les over de juiste informatie vinden. Pictogrammen bekijken, namen van schrijvers op alfabetische volgorde kunnen opzoeken en als afsluiting een quiz. Alle kinderen mochten een informatief- of leesboek meenemen naar school.

We kregen een groot compliment van de juf: wat een gezellige club kinderen die veel weten en willen weten en zich keurig gedragen?

15 maart 2019
Deze week was de voorstelling voor ouders, opa’s en oma’s over wat er geleerd is door groep 5-6 binnen het thema Middeleeuwen. Naast de zelfgemaakte presentatie op het scherm, sprak de stadsomroeper alle rollen aan elkaar… Boeren, burgers en buitenlui…

Vervolgens beelden de verschillende rollen hun ingestudeerde stukje uit. Van de verliefde koning en koningin tot een middeleeuws feest.


Een enthousiaste leerling reageert: “Ik heb geleerd dat je veel meer kunt dan dat je eigenlijk denkt. Door samenwerken leer je heel veel”
Wat zijn we trots op deze club en wat ontzettend fijn zó veel publiek!

19 februari 2019
Zingend aan de kant van het zwembad toen de doos met snorkelspullen uit het hok werd gehaald!! 
De groep werd verdeeld in jongens en meiden. In beide groepen zwemt een badmeester mee, fijn gevoel en ook gezellig! De jongens werden flink uitgedaagd met duiken vanaf het hoge springblok, en natuurlijk de grootste bommetjes💦
Volgende zwemles andersom.

woensdag 6 februari 2019
Eén van de duidelijkste ervaringen die wij vandaag hebben opgedaan is dat het leven op een Middeleeuws kasteel een erg koude aangelegenheid is... als de haarden niet echt branden. 
We begonnen onze rondleiding onder de mooie gewelven in de kelder van het kasteel. Daar konden we middels een boek en speelkasteel zien wat de verschillen waren tussen een echt Middeleeuws kasteel en een kasteel dat gebouwd is als luxe verblijf van een kasteelheer na de Middeleeuwen, zo rond 1700 zoals het kasteel Cannenburch.

Eén van de kenmerken is dat er in een Middeleeuws kasteel nauwelijks ramen of hele kleine kijkgaten waren. Anders zou de vijand daar veel te gemakkelijk doorheen kunnen breken. Maar gelukkig hebben we nog veel oude, Middeleeuwse element kunnen bekijken zoals: op elke hoek van het kasteel een echte plee, geborduurde en geweven wandkleden, familieschilden en wapens, een echte doofpot, kaarsen dover, zwaarden en een prachtige ganzenveer. De sfeer van de Middeleeuwen en hoe de mensen toen leefden was nog voelbaar. 


Hiermee kunnen we een goed begin maken met ons onderzoek naar de verschillende personen uit de Middeleeuwen, hoe ze leefden, welke kleding ze droegen, hoe ze geld verdienden en wat hun dagelijks werk was. Van boeren meisje, dienstmeid, non of monnik tot keizer. Morgen gaan we aan de slag!!

5 februari 2019
Vandaag de gesplitste rekentijd benut voor 2 nieuwe rekenonderdelen. Groep 6 kan de breuk benoemen, schrijven en herkennen. Ze weten wat de teller betekent en wat de noemer is. Daarna hebben we in groepjes het breuken-kwartet gespeeld. 
Groep 5 heeft geoefend met het herkennen van de symmetrieas, wanneer een figuur precies door de helft is gesneden. Als dat niet zo is heet dat: on-symmetrisch. 
Knappe prestaties in beide groepen en een gevoel van: dit kunnen we en snappen we! Fijn!


Momenteel liggen de kinderen lekker in het water elkaar te redden.

30 januari 2019
Welkom in ons Kasteel Droomwacht! (Democratisch gekozen)
Er werd deze middagen hard gewerkt aan de aankleding van onze klas. Het helpt ons om het leven van de Middeleeuwen te ‘voelen’, woorden er aan te verbinden en te begrijpen hoe het leven toen was. Zo ontstaan poortwachters, hebben we een heus wachtwoord dat nodig is om binnen te komen en corrigeren kinderen elkaar als het gaat om het maken van een kroonluchter i.p.v. een ‘lamp’. 
Kinderen lezen in teksten over de gruwelijkheden van de Middeleeuwen, de straffen en de pest, gevaren van de stad en armoede van het boerenleven. Lyntje haar leven volgen wij in de weekfilms: een boerendochter die verliefd is op de jonkheer...
In deze film komen veel verschillende lagen in de bevolking voor die we de komende weken verder zullen gaan uitdiepen. 
Komende week zullen we het leven op een middeleeuws kasteel onderzoeken als voorbereiding op ons uitje naar kasteel de Cannenburch.

25 januari 2019
Verder gaan met waar we donderdagmiddag in groep 5-6 een start mee hebben gemaakt: 
*borduren van een kastelen wandkleed,
*monnikenwerk ervaren bij het maken van een kapitaal (hoofdletter) en 
*kastelen bouwen van kapla. 
Ook wordt er een start gemaakt met ons eigen kasteel... Nog steeds startactiviteiten waarbinnen ons thema langzaam echt vorm krijgt. We hebben onze vragen gerangschikt in sub-onderwerpen:
* het leven binnen een kasteel, 
* het leven in de middeleeuwen algemeen, 
* het leven binnen de kloosters, 
* het leven van een ridder, enz. 
Mooie vragen waar we goed mee uit de voeten kunnen de komende periode. Onze eigengemaakte kastelen hangen in de klas en geven kleur aan de wanden! Heerlijk zulke doe- en ontdek middagen na een ochtend hard werken uit de methode en cito-toetsboekjes!


21 januari 2019 
*Waar lieten de koningen in de Middeleeuwen hun kastelen bouwen? 
*Hoe zagen die er uit in hun landschap? 
*En als je er dan als een vogel langs vloog, wat zag je dan allemaal van het kasteel? 
Platen bekeken, perspectief en 3D besproken en dan heerlijk aan de gang. 
*Kleuren mengen, 
*torens schilderen, 
*kantelen er tussen. 
Wij zijn erg onder de indruk van het eerste resultaat, prachtig! 
Ondertussen luisteren we naar middeleeuwse muziek en een eeuwenoud ridderverhaal over ridder Floris en slavin Blancefloer. 
Komende week gaan we de kruistochten ontdekken en leren ze over de rol van de kerk in deze barre tijden.


17 januari 2019 
Thema Middeleeuwen in groep 5-6
Maandag zijn we begonnen met het vullen van de vragenwand. Wat willen de kinderen weten over deze 1000 jaar van onze geschiedenis? 
We hadden al een startfilm gezien over Lientje. Een jong meisje dat in de middeleeuwen leefde in een boerengezin. Ze werd verliefd op een jongen die van adel was.
Als startactiviteit maken de leerlingen een eigen tijdbalk met de informatie die thuis samen werd voorbereid.
Het eerste stuk informatie hebben we gelezen in het themaboek. 
Naast de vragen zijn er ook al dingen bekend over deze periode. Wat ze al weten hebben ze ook genoteerd.


 
7 januari 2019
Vandaag hebben we in groep 5-6 een wens voor ons zelf opgeschreven en in een dichte envelop gedaan. Daarna hebben we tijdens het aansteken van een sterretje goed aan de wens gedacht in de hoop dat deze in dit jaar uit mag komen! Als dat lukt scheuren we onze envelop open en mag de wens gedeeld worden. Daarna hebben we de vuurpijl gemaakt. Wat was er weer een fijne sfeer.

20 december 2018  
Wat een gezellig kerstfeest hadden we. We hebben genoten van het sfeervolle optreden van meneer Scrooge met zijn vertelling en muziekinstrumenten. Het maken van kerststukjes was super leuk. 
We hebben gesmuld van al het lekkers! Dank jullie wel voor alles wat er is klaargemaakt.
We wensen iedereen een hele fijne vakantie, gezellige feestdagen en een heel goed uiteinde! Tot volgend jaar!


 
4 december 2018  
Pepernoten challenge in groep 5-6!!
Meten, wegen, recepten goed lezen (dat is nog best lastig!) mixen, bakken, temperatuur bepalen, tijd in de gaten houden. Notities schrijven n.a.v. een uitzending van Klokhuis over smaken en proeven, zelf aandachtig proeven, proefnotities schrijven, winnaar bepalen, staafdiagram maken. 
En dan vervolgens ontdekken: "Hé juf, precies de helft vindt pepernootje 2 het lekkerst". En ja, de introductie van de breuken is een feit! 50 % dus. Want het bleek dat de helft van de helft voor pepernootje 4 had gekozen. Dus een kwart van alle mensen, 1/4 deel of 25%. 
Lekker gewerkt vandaag!

26 november 2018  
Wat heerlijk om de nieuwe week zo fijn te beginnen! Na het ochtendprogramma ging groep 5-6 samen zingen met juf Alisa. 
Daarna naar buiten om bladeren te zoeken en te determineren. De eerste les van een lessenserie gemaakt door stage-juf Alisa. Genieten!

 
31 oktober 2018  
Thema: 'dit geloven wij' in groep 5-6: Alle 5 de wereldgodsdiensten hebben we behandeld. Dat wil zeggen er over gelezen, verhalen gehoord, filmpjes bekeken, en ervaringen opgedaan door voorwerpen te maken die horen bij deze wereldgodsdiensten. Vooral dat laatste vond ik in deze periode erg leerzaam voor de kinderen de ‘eigen ervaringen en beleving’ opdoen. Pas toen werd het meer van de kinderen. 
Wat hebben we veel gemaakt deze weken: kaarsjes met standaard, Joods vlechtbrood, engelen geschilderd, een gebedskleedje ontworpen, een mandala zelf gemaakt en komende week maken we nog een boeddha-beeldje en gebedsvlaggetjes. Daarnaast zijn de kinderen bezig geweest met een eigen gedenkdoosje of huisaltaar. 
Onze klas hangt vol! Binnenkort zullen we de ouders van de kinderen uitnodigen voor een tentoonstelling. 
Tussendoor zijn we bezig geweest met ons schrijfproduct. Een gedicht over de beleving die wij hebben opgedaan tijdens het schilderen. Alle kinderen hebben een prachtig gedicht geschreven, horende bij een nog mooiere schildering. Hiervan gaan we een mooi boek maken, dat is al het werk meer dan waard!

13 oktober 2018 
Nieuwsbegrip, onze Begrijpend-lezen methode, ging deze week over de actualiteit, het zelfvernietigende schilderij van Banksy. In de klas ontstond de vraag hoe een veiling nou eigenlijk werkt. 
Donderdag heeft David de veilingmeester gespeeld. De leerlingen kregen vooraf ieder € 1000,- Hiermee konden zij bieden op schilderijen. Het bleek naast de leesbegrip- en woordenschatoefening ook een tactische rekenopdracht te zijn! Het was een spannende strijd met vooral veel plezier.

 


26 september 2018  
Wat een mooie ervaring... in stilte nat-op-nat geschilderd onder leiding van juf Anneke, de moeder van juf Kira. Wat een mooie belevingservaring was dit!

24 september
We hebben het deel over Jodendom vrijdag afgesloten met het bakken van een challe, joods vlechtbrood.



Met het Christelijk geloof hebben we een eerste kennismaking gemaakt via tekst en film. Kaarsen zijn belangrijk in dit geloof. Het licht symboliseert de overwinning op het duistere. Maandag hebben de kinderen een kaarsje versierd met echte bijenwas. Wat een prachtig mooi resultaat! Deze week maken we nog een kandelaar of kaarsenhouder. 
 

17 september
We zijn vanmorgen ons thema: ‘Dìt geloven wij’, gestart met de eerste van de 5 wereldgodsdiensten het jodendom. We hebben samen gelezen, vragen gesteld, we hebben een film gezien en samen een woordweb gemaakt.


‘s Middags hebben we als verwerking een vredesduif gevouwen (dat was nog wel even lastig!!) met een olijftakje in zijn bek. 


Ja hoor, we zijn het thema niet alleen gestart, we zitten er al middenin! Kinderen hebben nu al mooie boeken van thuis meegenomen voor op de thematafel. Mooi om te horen hoe ze hier over vertellen. 
 

11 september
Opdracht: 
Kies een talent van jezelf:


Teken een talent van een ander:


Op de informatieavond hebben de ouders een talent voor hun eigen kind uitgeknipt, opgeplakt en beargumenteerd. Voor die kinderen een bijzonder, leuke verrassing morgen! 

5 september
Deze foto’s van gym wilde ik jullie niet onthouden! 

4 september
Spetter, spetter, spater!?? de badmeesters zijn onder de indruk van de zwemkwaliteiten!

29 augustus 
Vandaag eerste keer (vooral voor groep 5) naar gym gefietst voor de gymles. Heerlijk gegymd

en daarna op de fiets weer terug. Bedankt fietsouders!

augustus 2018
De kop is er af! We hebben een fijne start samen gemaakt. David had een mooie intro vanochtend waarin hij zichzelf voorstelde aan de hand van verschillende voorwerpen. Tegelijk kreeg hij veel informatie over de kinderen die hem vertelden over hun hobby’s. De kinderen voelen zich vrij, hebben veel verhalen verteld middels onze vakantiebrillen,

de eerste les van rekenen zit er op met een goed gevoel! ‘s Middags hebben we samen een stuk van onze gezamenlijke puzzel gemaakt. Het geheel zijn wij: kleurrijk en gezellig.
 

Oudere verslagen:

Thema Prehistorie, Grieken en Romeinen

Op visite in de steentijd
Woensdag 13 juni bezochten we een Prehistorisch nederzetting in Lelystad.

De begeleider was onder de indruk van wat de kinderen van groep 5-6 al wisten van het leven in de prehistorie.
Ze hebben een snorrebot gemaakt en een broodje boven het vuur gebakken.


 

6 juni 2018
We hebben de afgelopen week heel hard gewerkt. 
De Cito toets begrijpend lezen bestaat voor groep 5 uit een aantal verschillende teksten en daarbij horen 50 vragen. Voor groep 6 zijn dat zelfs 75 vragen. Dit vraagt concentratie en discipline. De antwoorden die terug kan lezen in de tekst vinden ze wel. Het wordt veel lastiger wanneer je na een paar regels de rest van de tekst moet voorspellen. Soms gaat de fantasie met ze aan de haal en verwacht Cito een andere logica.

We zitten met ons thema midden in de prehistorie. In het themaboek lezen we veel informatie over de jagers en boeren. Op de onderstaande foto zijn ze een rotswand aan het verven, de rotstekening volgt. Het dino kwartet wordt vaak gespeeld.

De gymles van vandaag bestond uit een conditie circuit en het afsluitende spel was trefbal.
Leuk om te zien hoe hun balvaardigheid groeit.

 

Deel deze pagina:

School video

Sociale media

Volg ons voor het laatste nieuws ook op Facebook.